Niezależnie od tego, czy gotówka jest legalnie pozyskiwana, etycznie wątpliwa, czy też pochodzi z kierowania kartelem narkotykowym, styl życia sławnych i bogatych jest bardzo podobny. Jednak w jakich samochodach lubowali się sławni kryminaliści i złoczyńcy?

Interesujący jest wybór aut, które wybiera przeciętny lord przestępczości, szczególnie jeśli lubi motoryzację. Kryminaliści to też ludzie i Ci z wysokich sfer chętnie sięgają po egzotyczne auta. Co kupić, by wozić się jak mafioso?

Pablo Escobar

Nie można rozmawiać o lordach przestępczych, nie wspominając o Pablo Escobarze. To fascynująca historia, a jego kolekcja motoryzacyjna była rozległa. Wśród samochodów, które posiadał, znalazł się Mercedes S600 Pullman z 1972 roku, Mercedes 190SL Roadster, Cadillac V8 Town Sedan z 1928 roku, DeSoto, Porsche 935V czy Porsche 911 RSR 1974. Ten ostatni był wykorzystywany przez Escobara do wyścigów. Naczelny kartelu narkotykowego uwielbiał ten sport, w przerwach pomiędzy egzekucjami ludzi, prowadząc swoje imperium kokainowe. 911 RSR został ściągnięty przez Emmersona Fittipaldiego, zanim Escobar go kupił. Samochód zdołał uniknąć zniszczenia i ostatecznie trafił do Stanów Zjednoczonych w oryginalnych kolorach.

El Chapo

Duchowym następcą Pabla Escobara jest znany Joaquín „El Chapo” Guzmán. Głowa kartelu Sinaloa znajduje się obecnie za kratkami w USA, ale już zdarzyło mu się uciec z więzienia, więc wszystko może się zdarzyć. Kolekcja samochodów Chapo jest lub była spektakularna. Obejmuje amerykańskiego Dodge’a Charger’a, zmodyfikowanego przez Renntech Mercedesa SLR McLaren, Nissana GT-R, Dodge’a Viper, 2 opancerzone ciężarówki Ram i 4 opancerzone Jeep’y Chrokee. Dlaczego Mercedes-Benz SLR McLaren został zmodyfikowany przez firmę Renntech z Florydy? Pewnie standardowy nie był wystarczająco szybki.

Teodoro Obiang Nguema Mbasogo

Samozwańczy El Jefe (Szef) wciąż nie tylko żyje, ale jest także prezydentem Gwinei Równikowej od czasu krwawego zamachu stanu, kiedy to obalił rządy własnego wuja i dostał się do władzy za pomocą egzekucji członka rodziny. Dość gangsterskie zagranie. Mało tego – ogłosił również, że przejmuje pełną kontrolę nad skarbem państwa, aby “zapobiec korupcji”. Jak można się było spodziewać – natychmiast wpłacił pół miliarda dolarów na ponad sześćdziesiąt kont bankowych kontrolowanych przez niego samego i jego rodzinę. Mbasogo jest obecnie przedmiotem dochodzenia w kilku krajach, w tym w Stanach Zjednoczonych. Jedną z rzeczy, które kupił za swoje zdobyte siłą bogactwo, są samochody egzotyczne. 11 z nich zostało skonfiskowanych w Europie od jego syna i sprzedanych na aukcji. Jednym z nich jest niesamowite Lamborghini Veneno.

Al Capone

Kiedy najsławniejszy gangster w historii, Al „Scarface” Capone, wspiął się na szczyt przestępczości w latach dwudziestych XX wieku, stwierdził, że potrzebuje osobistych ulepszeń w zakresie bezpieczeństwa po podjęciu zamachów na jego życie. Historia gangstera, który powiedział światu: „Jestem tylko biznesmenem, dając ludziom to, czego chcą”, jest dobrze udokumentowana, w tym jego 2 opancerzonych Cadillac’ków. Cadillac’ki nie były jednak tylko opancerzone, ale miały także wzmocniony silnik V8 i standardową syrenę policyjną, zamontowaną wraz z migającymi światłami. W schowku schowano nawet policyjne radio.

Richard Carter

Gwałtowny wzrost sprzedaży kokainy w latach 80. i 90. XX wieku dotknął szczególnie USA. Kokaina była wyjątkowo popularna w Detroit, gdzie ostatecznie pojawił się mężczyzna o imieniu Richard Carter, by zostać królem tego regionu. Sławę przyniosła mu nie tylko przedsiębiorczość, ale także jego styl życia, który przyciągał uwagę, w tym zamiłowanie do samochodów wyłącznie jednej marki.

Sandeep Singh-Dosanjh

Kryminaliści z białymi kołnierzykami zwykle nie mają wielkich nagłówków w gazetach, ale Sandeep Singh-Dosanjh trafił do prasy w Wielkiej Brytanii po zwróceniu uwagi Urzędu Skarbowego i celnego (HMRC). Singh-Dosanjh był szefem zorganizowanego gangu przestępczego, któremu udało się wyłudzić z HMRC 38 milionów funtów w ciągu zaledwie 69 dni. Oszustwo polegało na handlu uprawnieniami do emisji w UE, tzw. kredyty węglowe, za pośrednictwem szeregu fałszywych firm. Gang pieniędzmi długo się nie nacieszył, a Rolls-Royce Phantom został odebrany natychmiast aresztowaniu Singh-Dosanjh.

Luis Hernando Gomez Bustamante

Historia Luisa Hernando Gomeza Bustamante zaczyna się od pracy na stacji benzynowej, a następnie do poziomu, w którym (kiedy został aresztowany), miał 100 milionów dolarów w aktywach, w tym dwa tuziny biur, 68 farm i około 20 parkingów. Jako sprzedawca kolumbijskiego kartelu Norte del Valle, Bustamante zgromadził szaloną ilość bogactwa. Jednym z przechwyconych samochodów było Ferrari 348 TS. Zamiast zlicytować go, krajowy urząd ds. narkotyków w Kolumbii przekazał Ferrari organom ścigania w celu wykorzystania go jako samochodu policyjnego. Mimo tego nigdy nie został wykorzystany do ścigania przestępców. Był wystawiany w całej Kolumbii, aż w końcu trafił do muzeum.

Alexander Surin

Po aresztowaniu w Hiszpanii i ekstradycji do Francji, handlarz narkotykami Alexander Surin stracił kilka pojazdów w Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Surin lubił Ferrari. Tak bardzo, że był entuzjastycznym współtwórcą forów i sekcji komentarzy na stronach internetowych, w tym Ferrari Chat, Pistonheads i Benzworld. Używał pseudonimu Icemanbops. Wydawał się szczególnie dumny ze swojego Mercedesa SLR Roadster i Ferrari Enzo.

Kong Meng Vang

Kong Meng Vang, znany również jako Steve, był właścicielem Vang’s Dyno Performance w Tulsie, Oklahoma. Wraz ze swoją firmą samochodową, Vang miał także dużą kolekcję samochodów dla entuzjastów, kilka domów, a kiedy go złapano – 700kg najlepszej w Kalifornii marihuany uprawianej hydroponicznie. Po jego schwytaniu auta trafiły na aukcje, w tym Nissan Skyline GT-R z 1999 r., który nie może zostać importowany do USA do 2027 r. Była też Acura NSX 1991, Toyota Supra Turbo 1991, Toyota Supra Turbo drag racer 1991, Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Makinen GSR 2000, Mazda RX-7 Turbo 1996, Toyota Soarer GT-T 1997 i Mitsubishi Galant VR-4 2000. Ciekawostkę stanowi dragster Datsun 240Z z 1972 roku z V8.