Odkąd Karl Benz zbudował pierwszy pojazd, który często jest uważany za pierwszy pojazd silnikowy, Niemcy ciągle przodują pod względem inżynierii oraz innowacji, pomimo ogromnej porażki, jaką była II wojna światowa. Niemiecki samochody w wielu przypadkach są świetną lokatą kapitału. Które z nich warto kupić?

Powstały w wyniku wojny Volkswagen i model Garbus, był nowym punktem wyjścia, podczas gdy BMW sprzedawało silniki lotnicze do motocykli i samochodów. Długie i skomplikowane początki narodzin Audi ostatecznie umocniły pozycję marki w latach 60. Z kolei Mercedes-Benz stworzony przez Karla Benza i Daimlera, stał się oficjalną marką w 1926 r. Korzenie Opla sięgają maszyn do szycia, a następnie konstruowania rowerów. Porsche zostało założone przez Ferdinanda Porsche i rozpoczęło działalność jako firma deweloperska i konsultingowa. Potem nastąpiło zaangażowanie marki w projekt VW Garbusa i powstało Porsche 64 w 1939 r., korzystające z komponentów garbatego brata. Są też inni, mniejsi, niemieccy producenci, ale wielka piątka ukształtowała niemiecki przemysł motoryzacyjny w takiej formie, jaki trwa dzisiaj. Te marki nadal wywierają potężny wpływ na arenie międzynarodowej. Obszerna lista ciekawych aut z Niemiec, które warto postawić w swoim garażu, stałaby się książką, ale oto kilka przykładów, które zasługują na szczególną uwagę.

Audi Quattro

Jeśli chodzi o samochody zmieniające grę, Audi Quattro jest idealnym przykładem. Układ napędowy na cztery koła Quattro został opracowany do rajdów w latach 80. i pozostawił w tyle każdego innego producenta biorącego udział w motorsporcie. Audi wykorzystało system poza torem, a dziś praktycznie każdy model Audi może zostać uzbrojony w Quattro. Dzięki temu Audi jest uważane za pioniera tego rozwiązania w skali globalnej, a model Quattro to cenny nabytek.

Porsche 911

Jest to jedna z najstarszych nazw samochodów sportowych, sięgająca 1963 r. Model jest w ciągłej produkcji, dalej posiada charakterystyczny układ konstrukcyjny polegający na montażu silnika za tylną osią. To kwintesencja samochodu dla kierowcy, a co za tym idzie – auto ma charakter kultowy i stale ewoluuje.

Volkswagen Golf GTI

Golf Mk1 został zaprojektowany jako prosty samochód z napędem na przód i z silnikiem z przodu chłodzonym wodą – był rozwinięciem popularnego Garbusa. Ostatecznie nie zastąpił jednak tego ostatniego, ale i tak stał się jednym z najlepiej sprzedających się pojazdów na świecie. Konsekwentnie zdobywał nagrody i wyróżnienia w swojej historii. Szczególnie ciekawy jest wariant „hot hatch”. Golf GTI ustawia punkt odniesienia dla przystępnych cenowo i praktycznych samochodów sportowych.

BMW M3

Dział BMW Motorsport ustanowił poprzeczkę wysoko, kiedy zwrócił się w stronę Serii 3 E30. M3 spotkało się z ogromnym sukcesem w sportach motorowych, co przełożyło się na wrażenia drogowe w cywilnych wersjach. Odkąd model E30 wkroczył na scenę w 1986 roku, każda Seria 3 od tamtej pory miała skandalicznie szybką wersję sygnowaną M-Division.

Mercedes-Benz 300 SL

Jeśli jest coś, co niszczy stereotyp, że niemieccy inżynierowie są zimni i drętwi, to Mercedes-Benz 300 SL jest tego idealnym przykładem (SL oznacza Super Light w odniesieniu do lekkiej konstrukcji ramy rurowej). 300 SL narodził się jako samochód wyścigowy, ale w 1954 roku stał się arcydziełem jako auto produkcyjne. 300 SL był pierwszym Mercedesem, który odniósł duży sukces poza rynkiem macierzystym i dał marce status producenta samochodów luksusowych nie tylko w Europie, ale również w USA.

Porsche 356 Speedster

Podczas gdy 911 stało się charakterystycznym “daniem” Porsche, 356 Speedster wyznaczał standardy, za którymi podążyły wszystkie 911-tki. Był to lekki, zwinny, przemyślany samochód z silnikiem umieszczonym z tyłu i napędem na tylne koła, który charakteryzował się unikalnym stylem.

BMW 328

Historia modelu 328 rozpoczęła się od rozdania broszury wybranym osobom w 1935 r. Następnie BMW utrzymało temat tego samochodu w tajemnicy aż do momentu, gdy w czerwcu 1936 r. auto trafiło na tor Nürburgring. Kiedy później wóz pojawił się jeszcze na Międzynarodowym Wyścigu Eiffla i zostawił wszystkich w tyle, dziennikarze zaczęli zdawać sobie sprawę, że widzą początek nowej ery. Był to najbardziej zaawansowany samochód sportowy w tamtych czasach, ale produkcja samochodu drogowego zaczęła się powoli, podczas gdy samochody wyścigowe w międzyczasie wygrywały. Model 328 był nie tylko szybki z rzędową szóstką pod maską, ale także piękny. Wpływ modelu 328 na branżę moto został uznany w 1999 r. przez zespół światowych dziennikarzy, podczas wyboru 25 finalistów nagrody Car of the Century.

BMW M5

Jeśli chodzi o kultowe niemieckie samochody, M5 to nowoczesny, ciężki kaliber tamtych czasów. To kontynuacja M3. Pierwszy model M5 został zbudowany ręcznie w 1985 r. przy użyciu podwozia E28 535i. Posiadał podzespoły M1. Był to najszybszy samochód produkcyjny w tamtym czasie i od tamtego momentu, podobnie jak Seria 3, każda generacja Serii 5 miała swoją wersję M.

Mercedes-Benz 300 SEL 6.3

Kiedy Mercedes-Benz zdecydował, że wykorzysta w innym aucie silnik V8 o pojemności 6,3 litra z modelu 600 – samochodu, który był uwielbiany przed dyktatorów – stworzył coś wspaniałego. 300 SEL był najlepszym krążownikiem tamtych lat. Utorował drogę AMG.