Nacisk na wartość pieniężną samochodu w rzeczywistości jest mało istotny – chodzi głównie o spełnianie marzeń. Mimo tego warto czasami zastanowić się ile można zyskać na ukochanym aucie. Oto modele, w które warto zainwestować w tym roku (szacowane ceny dotyczą samochodów w stanie wzorowym).

Dodge Viper GTS (1996–2002)

Viper ma opinie auta prymitywnego oraz bezkompromisowego. I właśnie za to jest kochany – gwarantuje też niezwykłe wrażenia za kierownicą i próbuje zabić kierowcę przy każdej okazji. Ten projekt od samego początku był dziwny, ale zestarzał się z honorem – teraz wczesne egzemplarze są już bardzo porządane.

  • Zalety: wygląda jak pierwotne auto koncepcyjne, świetne osiągi, wsparcie fanclubu w USA, wysoka trwałość oraz prosty serwis
  • Wady: ergonomia rodem z lat 40′ ubiegłego wieku, części coraz trudniejsze do znalezienia, wiele egzemplarzy zmodyfikowanych lub uszkodzonych
  • Średnia cena nowego na globalnym rynku: 250 000 PLN
  • Średnia aktualna wartość: 183 000-218 000 PLN

Volkswagen Corrado (1990–1995)

Ten samochód jest świetną propozycją dla praktycznie każdej grupy wiekowej. Próg wejścia do tego modelu jest obecnie niski, ponieważ auto jest jeszcze tanie. Zainteresowanie nim jednak rośnie – razem z cenami. To dobry moment na zakup.

  • Zalety: prężny fanclub, przyjemność z jazdy, próba VW stworzenia konkurenta Porsche, rzadszy od Scirocco
  • Wady: coraz trudniej znaleźć niektóre części, turbodoładowanie to bomba z opóźnionym zapłonem
  • Średnia cena nowego na globalnym rynku: 70 000 PLN
  • Średnia aktualna wartość: 22 000-31000 PLN

Ferrari 360 (1999–2005)

Auto zyskuje ostatnio reputację samochodu kolekcjonerskiego. Samochód zestarzał się dobrze i nadal wygląda atrakcyjnie – wśród modeli z tamtej epoki to nie takie oczywiste.

  • Zalety: gwarantuje dreszcz znany z motocykli w bezpieczniejszym wydaniu, stosunkowo niedrogi próg wejścia do wyjątkowo ekskluzywnej marki, w miarę niezawodny – jak na Ferrari
  • Wady: bardzo drogi serwis i ceny części, wiele egzemplarzy z problemami (w tym ukrytymi)
  • Średnia cena nowego na globalnym rynku: 660 000 PLN
  • Średnia aktualna wartość: 319 000-350 000 PLN

Honda CRX Si (1988–1991)

W latach 90′ ubiegłego wieku ten samochód wypełniał szkolne parkingi lansujących się studentów. To jeden z pierwszych japońskich aut z przednim napędem. CRX zyskał uznanie wśród entuzjastów marki oraz gwarantuje świetną zabawę za kierownicą – nawet dzisiaj.

  • Zalety: sportowa legenda, auto porządane (w dobrym stanie jest już droższe, niż pierwotnie w salonie)
  • Wady: podatność na rdzę, wiele zmodyfikowanych egzemplarzy
  • Średnia cena nowego na globalnym rynku: 39 000 PLN
  • Średnia aktualna wartość: 42 000-58 000 PLN

Acura Integra Type R (1997–2001)

Mimo przedniego napędu, Integra Type R jest uznawana za jeden z najlepiej prowadzących się samochodów z mocą przekazywaną na przednią oś. Auto jest rzadkie i dość trudne do znalezienia, szczególnie w Europie.

  • Zalety: stosunkowo rzadki oraz intrygujący, budzi uznanie
  • Wady: niewiele różni się od zwykłej Integry
  • Średnia cena nowego na globalnym rynku: 96 000 PLN
  • Średnia aktualna wartość: 150 000-200 000 PLN

Jeep Cherokee (1984–2001)

To okazja cenowa na tle konkurencyjnych modeli innych marek – choćby Toyoty Land Cruiser FJ60. Budzi lepsze emocje od podobnego Forda Explorera, łatwo w nim o części zamienny i stanowi ikonę stylu.

  • Zalety: ponadczasowy styl, idealny dla miłośników aut z USA, bogactwo części zamiennych
  • Wady: wiele zaniedbanych egzemplarzy
  • Średnia cena nowego na globalnym rynku: 84 000 PLN
  • Średnia aktualna wartość: 29 000-40 000 PLN

BMW M Roadster (1998–2002)

Z3 w wersji M Roadster przed długi czas był nieco na uboczu, ponieważ niewiele różnił się od zwykłego Z3. Jego cena zaczęła jednak coraz bardziej rosnąć – szczególnie w przypadku młodszych wersji oferujących ponad 300KM. Co ciekawe – roadstery i tak są o około połowę tańsze od wariantów coupe.

  • Zalety: doskonałe osiągi w przystępnej cenie, ciągle atrakcyjny design
  • Wady: prowadzi się gorzej od Porsche Boxster z podobnych lat, kosztowne utrzymanie
  • Średnia cena nowego na globalnym rynku: 165 000 PLN
  • Średnia aktualna wartość: 82 000-105 000 PLN

Porsche 914 (1970–1976)

To trzeci samochód zaprojektowany przez Porsche i zarazem najtańszy sposób, aby dostać się do świata klasycznych aut z lat 70′ tej marki. Silne powiązanie z VW kiedyś pogrążyło 914, a dzisiaj jest jego dobrą kartą przetargową – utrzymanie jest dzięki temu tanie.

  • Zalety: praktyczny i charakterystyczny z wyglądu, pasują części od VW, tani serwis
  • Wady: bardzo mało egzemplarzy na rynku, szczególnie tych zadbanych
  • Średnia cena nowego na globalnym rynku: 28 000 PLN
  • Średnia aktualna wartość: 124 000-195 000 PLN

Land Rover Range Rover (1970–1995 )

Auto jest niedrogie, ponieważ stwarza wiele problemów eksploatacyjnych, ale zarazem jest kochane przez wiele pokoleń. Obecny sukces marki sprawia, że kolekcjonerzy poszukują starszych Land Roverów. Ten samochód ustalił wiele cech, które później były kopiowane przez światowe marki.

  • Zalety: zapoczątkował świat popularnych obecnie SUVów, królewski komfort jazdy, ponadczasowy design, dostojność
  • Wady: kiepskie osiągi, duży problem z rdzą, drogie części, usterkowość
  • Średnia cena nowego na globalnym rynku: 175 000 PLN
  • Średnia aktualna wartość: 78 000-117 000 PLN

Jakie samochody widzisz w tym rankingu? Podziel się w komentarzu!