Przybycie Mazdy MX-5 około 30 lat temu było przełomowym wydarzeniem, które potwierdziło miłość ludzi do 2-osobowych, lekkich roadsterów. Mazda tchnęła nowe życie w tym umierającym segmencie i obecnie jest jedną z najlepszych propozycji aut do letniego szaleństwa. Ale jakie są dobre alternatywy dla tego modelu w rozsądnej cenie?

Honda S2000 99′-09′

Wczesne egzemplarze (generacja AP1, zbudowane w latach 1999-2003) miały 2,0-litrową jednostkę, która wytwarzała 240 koni mechanicznych przy wysokich 8300 obr./min. W późniejszych modelach (2004-2009, generacja AP2) pojemność wzrosła do 2,2 litra, a parametry poprawiły się. S2000 można kupić już za około 60 tys. PLN w dobrym stanie. Na plus należy zaliczyć dreszczyk wysokoobrotowego silnika VTEC, znakomicie pracującą dźwignię zmiany biegów, świetne prowadzenie. Wady to przeciętny dźwięk silnika oraz sporo wyeksploatowanych lub przerobionych egzemplarzy.

Porsche Boxster 97′-04′

Za kierowcą zamontowano 2,5-litrową, wolnossącą “szóstkę”. Motor generował skromną jak Porsche moc 201KM, ale za to brzmiał świetnie. Rok modelowy 2000 przyniósł nieznaczny wzrost pojemności silnika, do 2,7 litra i 217 koni, a także wersję S z silnikiem o pojemności 3,2 litra i mocy 250 koni mechanicznych. Plusy: wyważenie auta z silnikiem centralnym, sterowność, dźwięk 6-cylindrowego boksera, dwa bagażniki, pierwotni właściciele nieoszczędzający na serwisie. Wady: drogie części i serwis, bardzo drogie awarie łożysk IMS, przeciętne wnętrze.

BMW Z3 96′-02′

Roadster był mieszanką podwozia Serii 3 E36 (przednie zawieszenie) i E30 (tylne zawieszenie). Samochód wystartował z 1,9-litrowym motorem, który oferował 138 koni mechanicznych, ale po 97′ był dostępny też 189-konny silnik M52, 2,8l R6, 2,5l i 3,0l. Wizualnie sześciocylindrowe samochody mają szersze, bardziej zaokrąglone tylne błotniki. Plusy: klasyczne proporcje, praca silnika R6, trwałość, egzemplarze często wyposażone w skórzane i podgrzewane siedzenia. Minusy: Z3 jest nieco bardziej miękkie i mniej bezpośrednie niż Boxster lub Miata; ceny części.

Alfa Romeo Spider 91′-94′

Podczas gdy MX-5 zapoczątkowała ożywienie roadsterów, pierwsze lata tego modelu na rynku pokrywały się z jednym z ostatnich, klasycznych roadsterów – Alfa Romeo Spider. Pod maską Alfy pracował 2,0-litrowy silnik i wykorzystywał wtrysk paliwa Bosch Motronic. Dostarczał 120 koni mechanicznych. Na zadbany egzemplarz wystarczy około 60 tys. PLN. Zalety: dobry rodowód i klubowe wnętrze, mniej podatny na rdzę niż wcześniejsze wersje. Wady: staromodny design jak na swoje lata.

Mazda MR2 00′-07′

Samochód był napędzany czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,8 litra, który oferował moc 138 koni mechanicznych. Większy rozstaw osi niż wcześniejsze MR2 zapewniało mniej drgań przenoszonych do wnętrza. Zalety: niewielka masa, dobrze skonfigurowane podwozie, niezawodność Toyoty i rozsądne ceny części. Minusy: ciasne wnętrze (i brzydkie), praktycznie brak schowków oraz miejsca na bagaże.

Mercedes SLK 98′-04′

Znany jako R170, pierwotny SLK zadebiutował w 1997 roku jako SLK230 Kompressor, z doładowanym 2,3-litrowym motorem. Kompressor nie przepadał za wysokimi obrotami i generował kiepskie walory dźwiękowe, silnik słabo wkręcał się na obroty choć osiągi oferował bardzo dobre. SLK320 z 3,2-litrowym silnikiem V6 dołączył do gamy w 2001 roku. Wszystkie egzemplarze miały twardy, elektrycznie składany dach. Plusy: wyposażenie, coupe i cabrio w jednym. Minusy: silnik Kompressor mozolnie wchodzący na obroty, mała przestrzeń bagażowa przy złożonym dachu, koszty utrzymania.

Audi TT 01′-05′

Audi TT narodziło się jako koncepcja utalentowanego zespołu J. Maysa i Freemana Thomasa. Pierwsze egzemplarze miały duży problem ze stabilnością na drodze. Bez żadnej platformy z tylnym napędem, Audi zastosowało w TT architekturę przednionapędową z opcjonalnym Quattro. Plusy: Ponadczasowy design, ciekawe wnętrze, napęd Quattro. odczuwalna turbodziura, standardowy napęd na przednie koła.