Włoscy mistrzowie designu umarli, ale nie zostali zapomniani. Gruppo Bertone, a częściej tylko Bertone, był jednym z najsłynniejszych włoskich producentów nadwozi. Studio Bertone miało długą listę klientów, w tym między innymi Lamborghini, Alfa Romeo, Ferrari, Lancia, Fiat, Abarth, Aston Martin, Mercedes-Benz, a nawet Volvo. Firma została założona przez Giovanniego Bertone w 1912 roku, zanim Nuccio Bertone przejął władzę po II wojnie światowej. Firma została następnie podzielona na dwie części – Carrozzeria stworzoną z myślą o produkcji oraz Stile Bertone – od stylizacji. Firma istniała 102 lata i przez cały czas była własnością rodziny. To Lilli Bertone, wdowa po Nuccio Bertone, zarządzała firmą aż do jej ostatecznego bankructwa w 2014 roku.

W latach dwudziestych Giovanni Bertone budował relacje ze wszystkimi włoskimi producentami. Tymi ważnymi długotrwałymi były Fiat i Lancia. Vincenzo Lancia natychmiast dostrzegł talent Bertone i zlecił mu stworzenie kompletnych karoserii samochodowych dla marki. Właśnie tam rozpoczęła się ewolucja stylu Bertone, ale przez dziesięciolecia samochody Bertone nadal były wyraźnie i niepowtarzalne.

Lancia Stratos HF

We wczesnych latach siedemdziesiątych Lancia tradycyjnie wykorzystywała dom designu Pininfarina. Bertone wiedział, że Lancia chce zastąpić Fulvię, i Marcello Gandini, główny projektant Bertone, człowiek stojący za Lamborghini Muirą, a później Countach, wymyślił projekt, który zrobił wrażenie na Lancii. W ten sposób na scenie pojawił się przełomowy samochód rajdowy, który wyglądał nie tylko obłędnie, ale tak też jeździł. Lancia Stratos była pierwszym samochodem rajdowym zaprojektowanym od podstaw. Zdobyła w 1974, 1975 i 1976 tytuły World Rally Championship.

Lamborghini Countach

Fakt, że Lamborghini Countach stał się najsłynniejszym samochodem “plakatowym” na świecie, był dla Bertone jednym ze sposobów na odbicie piętna w latach 80. Marcello Gandini faktycznie pracował nad projektem Countacha podczas pracy nad Stratos i używał tego samego języka projektowania, co w koncepcie Lancia Stratos Zero. Samochód demonstracyjny Lamborghini LP500 po raz pierwszy pojawił się w 1971 r. podczas Salonu Samochodowego w Genewie, a jego produkcja rozpoczęła się w 1974 r. Trwała aż do 1990 r. Countach jest z pewnością najbardziej kultowym samochodem Bertone.

Alfa Romeo Montreal

To znowu auto spod ręki Marcello Gandini. Jednak Alfa Romeo Montreal odeszła od ostrych krawędzi, aby stać się bardziej subtelnym i włoskim podejściem do klasycznego samochodu sportowego. Powstała, gdy Alfa Romeo została poproszona o stworzenie „konceptualnego pokazu ludzkich aspiracji” na Międzynarodową i Uniwersalną Wystawę w 1967 roku w Montrealu. Reflektory zasłaniane przez żaluzje nadają autu szczególnie niebezpieczny wygląd, a pod maską znalazł się 2,5-litrowy motor DOHC V8 o mocy 230 koni mechanicznych.

Aston Martin DB2 / 4 Bertone Spider

Stanley H. „Wacky” Arnolt był przemysłowcem z Chicago, który w latach 50. importował zagraniczne samochody do Stanów Zjednoczonych. Pięć z tych importów to podwozia Aston Martin DB2 / 4, które następnie wysłał do Carrozzeria Bertone w celu wykonania niestandardowego nadwozia. Franco Scaglione zaczął pracować na podwoziu i wymyślił coś boleśnie wspaniałego. Powstały 3 takie samochody, przy czym dwa stworzone do celów sportowych. Aston Martin szybko położył kres projektowi, więc te trzy egzemplarze są niezwykle rzadkie i poszukiwane. Ten z zdjęcia sprzedano za 3 080 000 USD na Pebble Beach w 2016 roku.

Ferrari 250 SWB Speciale

To, na co patrzysz, to pojedynczy egzemplarz Ferrari od firmy Bertone. Cechą wyróżniającą jest agresywny przód przypominający nos rekina. Trudno byłoby argumentować, że jest to jeden z najlepszych Ferrari 250, ale jego ogólny kształt i linie są czymś wyjątkowym. Jeśli chodzi o auta inwestycyjne Ferrari, to jeden z najbardziej pożądanych na rynku. Ostatnio zmienił właściciela za 16 500 000 $.

Lamborghini Miura

Ferruccio Lamborghini nie lubił tego projektu, ale jego zespół inżynierów w wolnym czasie wykonał go “na boku” w tajemnicy przed szefem. Efektem końcowym był prawdziwy przełom, dzięki któremu Lamborghini znalazło się w centrum uwagi całego świata. Stylistyka samochodu autorstwa Marcello Gandiniego i rewolucyjny design Miury z silnikiem umieszczonym centralnie przyciągnęły uwagę prasy i publiczności. Wóz pozostał w produkcji od 1966 r. do 1973 roku, zanim został zastąpiony przez Countach.

Iso Grifo

Limitowane coupe było produkowane w latach 1965–1974 jako konkurent Ferrari i Maserati GT. Zaprojektował go Giorgetto Giugiaro ze studia Bertone. Wóz był napędzany 5,4-litrowym small blokiem 327 Chevroleta Corvette do 1970 roku. Później stylizacja stała się bardziej elegancka, a silnik zmieniono na 5,8-litrowy Ford Boss 351. Ostatni rok Grifo był również ostatnim rokiem firmy Iso Autoveicoli SpA, ponieważ w 1974 roku marka miała problemy finansowe i zbankrutowała. Kryzys naftowy z 1973 r. był gwoździem do trumny firmy, ponieważ popyt na silniki V8 skurczył się.