Brytyjczycy stworzyli wiele fantastycznych samochodów. Podczas gdy większość marek z Wielkiej Brytanii stało się własnością większych koncernów, na rynku kolekcjonerskim dalej można wskazać wiele samochodów, w które warto zainwestować.

BMC Mini

Dzięki 41-letniej historii produkcji, w latach 1951-2000 Mini stało się ikoną zarówno brytyjskiego designu, jak i kultu. Issigonis wykorzystał każdy centymetr przestrzeni podczas projektowania tego modelu, wypychając koła w narożniki, wyrzucając duże, konwencjonalne sprężyny zawieszenia, czy wykorzystując każdy centymetr przestrzeni pod maską. Można wskazywać VW Garbusa jako auto dla ludu, ale Mini wyglądał dobrze, był równie tani, praktyczny i bił rekordy w sporcie motorowym.

Jaguar E-Type

Jaguar porzucił produkcję E-Type na Genewskim Salonie Samochodowym w 1961 roku. Enzo Ferrari stwierdził później, że był to najpiękniejszy samochód na świecie. Pod seksownym nadwoziem monocoque znajdował się silnik o pojemności 3,8 litra i mocy 265 koni mechanicznych, wyrafinowane niezależne zawieszenie i hamulce tarczowe. W tamtych czasach był to potwór o prędkości maksymalnej 250 km/h, przeciętny samochód ledwo wtedy osiągał 160km/h.

Aston Martin DB5

To było boleśnie piękne auto, ze smaczną domieszką stylu, kwintesencją angielskiego smaku, a do tego jeździł nim James Bond. Wóz został wyprodukowany w latach 1963–1964 i miał potężny, rzędowy silnik 4.0l, który generował 282KM.

Modele Land Rover Series / Defender

Wielka Brytania została zbombardowana w czasie II wojny światowej, a Rover musiał zbudować samochód wykorzystując tylko stal. Potrzebował także samochodu, który mógłby zostać z powodzeniem wyeksportowany, aby przynieść obce pieniądze i pomóc Wielkiej Brytanii odbudować się po zniszczeniach. Powstały model był wzorowany na Jeepach amerykańskiej armii. Okazał się ogromnym sukcesem, a w odległych zakątkach świata często był pierwszym samochodem, jaki widzieli niektórzy.

Jaguar XJ220

XJ220 był produkowany od 1992 r. do 1994 r. Rozpoczął historię jako samochód z napędem na wszystkie koła i silnikiem V12, który zachwycił brytyjską wystawę Birmingham Motor Show w 1988 roku. Następnie musiał zostać przeprojektowany, a gospodarka się załamała. Jednak Jaguar uratował model od porażki i zbudował 271 egzemplarzy XJ220 i sprzedał je za około pół miliona dolarów każdy. Model stał się wówczas najszybszym samochodem na świecie, osiągając prędkość maksymalną przekraczającą 340km/h.

Lotus Elan

Ludzie żartowali, że Brytyjczycy budują wspaniałe samochody, a potem Japończycy je doskonalą. Aż tu nagle światło dzienne ujrzał Elan. Trafił do sprzedaży w 1961 roku, był ultralekki, miał nieskazitelny układ kierowniczy oraz niezły silnik. Mówi się, że Mazda skopiowała projekt w późniejszej MX-5, a Gordon Murray z McLarena wykorzystał wyczucie układu kierowniczego jako punkt odniesienia dla Supersamochodu McLaren F1.

McLaren F1

Z Gordanem Murrayem na czele, wsparciem od Rona Dennisa z McLarena i silnikiem z BMW, McLaren F1 był niszczycielsko szybkim samochodem zbudowanym z niewielkim kompromisem, wykorzystującym najbardziej egzotyczne materiały jakie wtedy istniały. Nawet z silnikiem BMW V12 umieszczonym centralnie, ważył niewiele i na początku lat 90′ XX wieku pobił rekord prędkości, przekraczając 380km/h.

Ford Escort Mk1

Brytyjsko-amerykański sojusz sprawia, że również Ford powinien znaleźć się w tym zestawieniu. Escort był niewielkim samochodem rodzinnym o prostej konstrukcji. Miał 4-cylindrowy silnik z przodu i napęd przekazywany na tylne koła. Był niedrogi, łatwy w prowadzeniu, miał amerykańską stylistykę i sprzedał się w milionach sztuk. Posiadał też tajną broń – przyczynił się do niesamowitego sukcesu rajdowego dzięki modelom sportowym, które obejmują rzadkie i drogie modele z Meksyku i RS2000.

Range Rover

Pomysł zmodyfikowania utylitarnego Land Rovera i umieszczenia w nim potężnego V8 pod maską wydaje się teraz oczywisty, ale Rover był pionierem tego takiego rozwiązania w 1970 r. Budował wtedy duże, szybkie i wygodne sedany, więc posiadał odpowiednie silniki i technologię. W rezultacie powstał komfortowy pojazd z napędem na cztery koła, który chętnie jeździ po drodze i jest bestią w terenie. Tak narodził się luksusowy SUV.

Lotus Seven / Caterham 7

Pierwotnie Lotus Seven był prostym samochodem, sprzedanym po raz pierwszy w 1957 r.. Zdominował sport motorowy dzięki niesamowitej wydajności. Caterham Cars kupił prawa do Seven i nadal tworzy tą linię modelową.

Lotus Elise

Ten model wyznaczył nowy punkt odniesienia dzięki dynamice jazdy. Technologia samochodu zaskakiwała. Podwozie wykonano z ekstrudowanego aluminium i klejone, a nie spawano. Patent został sprzedany producentom samochodów na całym świecie i pozwolił Lotusowi nadal się rozwijać.

McLaren P1

Pierwsza runda hybrydowych hiper-samochodów składała się z Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder i właśnie McLarena P1. Do dyspozycji były 904KM. Wszystkie egzemplarze (375 sztuk) zostały szybko wykupione.