Poważni kolekcjonerzy samochodów są zmuszeni poświęcić dziesiątki milionów dolarów, aby zostać właścicielami najcenniejszych samochodów na naszej planecie. Wiele rzeczy może przyczynić się do wzrostu wartości samochodu. Niska liczba produkcyjna, rzadkość występowania, estetyczny wygląd, oryginalność czy fabryczny stan. Historia, poprzedni właściciele i pochodzenie również często wchodzą w grę, podnosząc cenę mniej istotnych modeli. Oto najdroższe samochody, które można było kupić na aukcji.

* ceny oparte o korektę inflacji

1962 Ferrari 250 GTO – 48 405 000 $

Ferrari 250 GTO, numer seryjny 3413GT, sprzedany pod koniec sierpnia 2018 r. Za 48.445.000 USD. Sprzedaż miała miejsce w Monterey w Kalifornii, ale zaskoczyła cały świat. 250 GTO jest świętym graalem kolekcjonerów samochodowych. Został sprzedany przez Grega Whitta, byłego dyrektora Microsoftu, który kupił GTO w 2000 roku. Nie jest to potwierdzone, ile wtedy zapłacił, ale uważa się, że było to nieco poniżej 5.000.000 $. Egzemplarz miał wszystko, co potrzeba – w tym poważny rodowód wyścigowy. Mimo wszystko może to nie być najdroższa sprzedaż 250 GTO, ponieważ podobno sprzedano też innych egzemplarz za około 80 milionów dolarów w 2018 roku, jednak transakcja była utajona.

1962 Ferrari 250 GTO – 40 338 000 $

Do momentu, gdy numer podwozia 3413GT trafił na aukcję, podwozie nr 3851GT było rekordem sprzedaży. Auto poszło za 38 115 000 $ pod koniec sierpnia 2014 roku za pośrednictwem Bonhams w Carmel w Kalifornii. Wyprodukowano tylko 33 prawdziwe 250 GTO, a wszystkie napędzane były 3-litrowym silnikiem V12 o pojemności 296 KM.

1957 Ferrari 335 S – 37 281 000 $

Ferrari zdobywa całe podium dzięki temu modelowi: 335 S z 1957 r. Sprzedany w Paryżu za 35 730 510 USD. Zbudowano tylko cztery egzemplarze, a ten był w dobrym stanie i ma istotne korzenie wyścigowe, w tym staż w Ameryce z North American Racing Team Luigiego Chinettiego. Niestety, był także zamieszany w kraksę, która zakończyła kultową włoską Mille Miglię. Kierowca Alfonso de Portago był za kierownicą, a katastrofa zabiła go, jego nawigatora i dziewięciu widzów…

1954 Mercedes-Benz W196 – 31 837 000 USD

Juan Manuel Fangio użył tego auta do zdobycia swoich drugich mistrzostw Formuły 1 w 1954 roku. Zanim jednak egzemplarz trafił w prywatne ręce, Mercedes-Benz W196 z 1954 r. został odrestaurowany i wystawiony w muzeum Mercedes-Benz. Następnie wykorzystano go do opracowywania i testowania opon. Ostatecznie legendarny inżynier Mercedes-Benz, Rudolfa Uhlenhauta, zatrzymał samochód do własnego użytku. Sprzedano go na aukcji Bonham’s Goodwood w Wielkiej Brytanii za 31 837 000 $.

1956 Ferrari 290 MM – 29 649 000 $

Samochody wyścigowe Scuderia Ferrari Works są niezwykle pożądane, a 290 MM było prawdziwą bronią Ferrari w tamtych czasach. Jego pierwszy występ zakończył się na drugim miejscu w wyścigu Mille Miglia, ponadto kierowały tym autem legendy, w tym Juan Manual Fangio, Sir Stirling Moss, Phil Hill, Peter Collins i Wolfgang von Trips. Samochód ścigał się na całym świecie, ale został sprzedany w pełnej specyfikacji i kolorach wyścigu Sebring z 1957 r. w Nowym Jorku przez Sotheby’s za 28.050.000 $ w 2015 roku.

1967 Ferrari 275 GTB / 4 * S NART Spider – 29 5878 000 $

W 1937 r. sierota Eddie Smith przybył do Lexington w Północnej Karolinie z zaledwie 15 USD w kieszeni. Znalazł nisko płatną pracę, ale ostatecznie zbudował ogromną firmę wysyłkową. Kupując Ferrari, w tym jedną z 275GTB / 4 North American Racing Team. 25 egzemplarzy miało zostać zbudowanych, ale ostatecznie powstało tylko dziesięć z powodu braku faktycznego popytu. Po śmierci właściciela, jego syn Eddie Smith Jr., sprzedał 275 GTB / 4. 17 sierpnia 2013 r. licytacja rozpoczęła się od 10 000 USD, a zakończyła… na 25 mln USD. Smith Jr. ogłosił następnie, że wpływy ze sprzedaży zostaną przeznaczone na cele charytatywne.

1964 Ferrari 275 GTB / C Speciale – 27 940 000 $

Szóste Ferrari na liście zostało sprzedane za pośrednictwem RM Sotheby’s w Monterey w sierpniu 2014 r., w tym samym czasie co GTO z drugiego miejsca tego rankingu. Samochód kosztował 26 400 000 $. Był to pierwszy z zaledwie trzech wyprodukowanych aut Works Berlinetta Competizione i faktycznie rzadszy niż rodzeństwo 250 GTO. Zbudowano 453 egzemplarze 275 GTB dla konsumentów, ale tylko trzy Speciale 275 GTB / C – z myślą o Le Mans z 1965 roku. Ferrari wystawiło wtedy w sumie 12 samochodów. Ten z aukcji był pierwszym zbudowany 275 GTB / C Speciale, ale, co ciekawe – nigdy nie został wykorzystany…

1956 Aston Martin DBR1 – 23 049,002 USD

W 2017 r. jeden z najważniejszych, wyprodukowanych samochodów wyścigowych Aston Martin, został sprzedany za rekordowe dla tej marki 22 550 000 USD. Jego znaczenie wynikało z faktu, że numer podwozia DBR1 / 1 był pierwszym z pięciu modeli DBR1 zbudowanych przez Davida Browna (którego inicjałami jest DB w nazwie), który z kolei wygrał 24 godziny Le Mans w latach 50. XX wieku. Podwozie nr 1 nigdy nie wygrało Le Mans (triumf zdobył inny egzemplarz tego modelu). Jednak ten miał bardzo żywą historię wyścigów w Le Mans i nie tylko.

1955 Jaguar D-Type – 22 737 329 USD

Jaguar D-Type był nie tylko niewiarygodnie skutecznym samochodem wyścigowym, ale także pięknym widokiem – rywalizował z włoskimi samochodami. Poza tym pokonał ich także w Le Mans w 1955, 1956 i 1957 roku. Podwozie XKD 501 sprzedano za 21 780 000 USD w 2016 r. Było ono samochodem, który zdobył tytuł w 1956 r. Po intensywnym wyścigu z Astonem Martinem.

1935 Duesenberg SSJ – 22 000 000 USD

Zbudowano tylko dwa modele SSJ Duesenberga, a ten pierwotnie trafił do gwiazdy Hollywood, Gary’ego Coopera, na 6-miesięczną “pożyczkę” w celach reklamowych. Cooperowi spodobał się, więc postanowił go kupić, gdy upłynął okres kredytowania. Jego pierwotny kolor jest nieznany, ale podejrzewa się, że był piaskowy, którego nie lubiła żona Coopera, więc wóz został pomalowany na zielono ze srebrnymi ozdobami. Od czasów Coopera egzemplarz miał kilku właścicieli. W pewnym momencie trafił do kolekcji Briggsa S. Cunninghama, gdzie zyskał dla odmiary szarą barwę. W wyniku zaciętej wojny licytacyjnej w Pebble Beach, samochód sprzedał się za 22 000 000 USD, co czyni go najdroższym amerykańskim samochodem sprzedanym na aukcji.