Dziś nazwa Aston Martin przywołuje obraz potężnych, wyrafinowanych i stylowych samochodów. Jednak nie zawsze tak było.

Aston Martin został założony przez Lionela Martina i Roberta Bamforda w małym warsztacie w Londynie w 1914 roku – marka miała budować auta do wyścigów. Nazwa producenta opiera się na nazwisku Martina i konkursie zwanym Aston Hill Climb, w którym Martin i Bamford po raz pierwszy odnieśli sukces dzięki własnemu samochodowi.

Lato 1914 r. nie było dobrym czasem na rozpoczęcie nowej działalności – 28 lipca tego roku wybuchła Pierwsza Wojna Światowa. Po wojnie Aston Martin nadal budował samochody wyścigowe, ale w latach 50. i 60. firma stała się znana z drogich samochodów drogowych. Uosobieniem tego był DB5 – ulubiony samochód szpiega Jamesa Bonda w filmie Goldfinger z 1964 roku, który utorował drogę samochodom Astona Martina do renomy i sukcesu. Pomocą do osiągnięcia tego kultowego statusu były niesamowite edycje specjalne. Oto najlepsze z nich.

Aston Martin One-77

Aston Martin One-77 po raz pierwszy pojawił się w 2008 na Paris Motor Show zasłonięty płachtą. Nikt nie widział One-77 do 2009 roku – w tym czasie powstało 77 sztuk. Samochód zdobył nagrody w dziedzinie projektowania i został umieszczony w grach wideo, ale najważniejsza prawda jest taka, że to jeden z najdroższych Aston Martinów na świecie, jakie kiedykolwiek pojawiły się na aukcjach. Styl jest boleśnie elegancki i piękny, a pod maską znajduje się brutalnie ulepszona wersja 6-litrowego silnika V12 Astona Martina. Znany konstruktor silników, Cosworth, został zaangażowany do pracy i powiększył motor do 7,3 litra, jednocześnie zmniejszając wagę o 25%. Motor zapewnia 750 koni mechanicznych.

Aston Martin Vanquish S Ultimate

Gdy Vanquish wszedł w ostatnią fazę swojego cyklu życia, Aston Martin wypuścił 175 egzemplarzy tej wyjątkowo fajnej edycji specjalnej. Vanquish S Ultimate był krótko dostępny w trzech motywach kolorystycznych i nadwoziu Coupe lub Volante. Lakier Ultimate Black z grafiką Copper Bronze był wyjątkowy, w środku znalazła się skóra Obsydian Black z akcentami kasztanowymi. Pod maską znajduje się wolnossący silnik V12 o pojemności 6,0 litrów i mocy 595 KM.

Aston Martin Vantage GT12

Najbardziej ekstremalnym Vantage na rynku jest edycja GT12 – wyprodukowano tylko 100 sztuk. 5,9-litrowy silnik V12 zapewniał 595 koni mechanicznych i wydychał spaliny tytanowym wydechem. Sprint do “setki” trwał w zaledwie 3,5 sekundy.

Aston Martin DB4 GT Continuation

W 1959 roku Aston Martin odniósł historyczne zwycięstwo w Le Mans i zbudował samochód wyścigowy DB4 GT. Tylko 75 egzemplarzy powstało między 1959 a 1963 rokiem – teraz kosztują na aukcjach fortunę. W 2017 roku Aston Martin zaczął budować kolejną serię 75 modeli DB4 GT, wykorzystując połączenie klasycznego kunsztu i nowoczesnej techniki. Są nawet produkowane z numerami VIN, które są kontynuacją ostatniego, oryginalnego DB4 GT. Podobnie jak oryginał, pod maską znajduje się sześciocylindrowy silnik o mocy 344 KM, sprzężony z czterobiegową, manualną skrzynią biegów i mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu.

Aston Martin Vanquish Zagato Speedster

Zagato to firma zajmująca się produkcją nadwozi, z siedzibą w Mediolanie we Włoszech, której historia sięga nieco dalej niż Aston Martina. Firmy regularnie łączyły siły, aby wyprodukować serię aut specjalnych. Zbudowano tylko 325 egzemplarze z serii Vanquish, składające się z 99 Coupe, 99 Volante, 99 Shooting Brake i 28 Speedster. To sprawia, że ​​ten ostatni jest najrzadszy i natychmiast się wyprzedał. Nie tylko style nadwozia czynią te samochody wyjątkowymi. Każdy panel poszycia został wykonany z włókna węglowego. Samochody mają tylne światła zainspirowane Aston Martinem Vulcan i powtarzające się motywy 3D Zagato (literka “Z”). Pod maską znajduje się wolnossący silnik V12.

Aston Martin V12 Vantage V600

Dział Astona Martina otrzymał zlecenie produkcji ograniczonej serii modeli V12 Vantage inspirowanych modelem V8 Vantage V600 z doładowaniem z 1998 roku. Nowy Vantage V600 został zaprojektowany z myślą o purystach i możliwie jak najmniejszej ingerencji elektronicznej. Zbudowano tylko 14 sztuk. Auto posiada ulepszoną wersję 6,0-litrowego silnika wolnossącego V12 o mocy 591 KM, połączonego z 7-biegową, manualną skrzynią biegów. Całe nadwozie zostało wykonane z włókna węglowego i nawiązuje do stylistyki modelu V600 z 1998 roku.

Aston Martin Vulcan

Nie ma nic bardziej wyjątkowego, niż 24 egzemplarze wyjątkowego samochodu. Szczególnie, gdy ten samochód to superwóz z V12 o pojemności 800 KM i pojemności 7,0 litrów, który kosztuje 2,3 miliona dolarów w salonie. Oprócz krzyczącego, wspaniałego silnika V12, 24 Vulcany mają również zawieszenie w stylu F1. Monocoque i nadwozie zostały wykonane z włókna węglowego, zgodnie z przepisami FIA.

Aston Martin V8 Vantage Le Mans

V8 Vantage Le Mans został pokazany w 1999 roku z okazji 40. rocznicy zwycięstwa Astona Martina w Le Mans. Produkcja została ograniczona do 40 sztuk – i to w kiepskim dla marki okresie, gdy była pod skrzydłami Forda. To może tłumaczyć jego wygląd podobny nieco do Mustanga. Najważniejsze jednak, że osiągnął niesamowitą moc 608 KM. W tamtym czasie V8 Vantage był najmocniejszym samochodem produkcyjnym na świecie, a w wersji Le Mans Aston dodał jeszcze lepsze amortyzatory, sprężyny Eibach, sztywniejsze stabilizatory, nowe otwory wentylacyjne w nadwoziu, 6-tłokowe zaciski AP Racing na wentylowanych tarczach oraz felgi magnezowe.

Aston Martin DB7 Zagato

Pomysł na auto zrodził się, gdy ówcześni prezes firmy Aston Martin, dr Ulrich Bez i dr Andrea Zagato, jedli kolację na imprezie Pebble Beach Concours w 2001 roku. Doszli do wniosku, że można zrobić Aston Martin Zagato trzeciej generacji. Główny projektant Zagato, Nori Harad, rozpoczął więc pracę, a samochód powstał pod kierownictwem ówczesnego dyrektora ds. Projektowania Aston, Henrika Fiskera. Ujawnienie samochodu odbyło się w Londynie, w zakładach krawieckich Gieves i Hawkes w Savile Row. Do czasu premiery prasowej sprzedano wszystkie 99 modeli.

Aston Martin DB4 GT Zagato

Tylko 19 z planowanych 25 DB4 z 1960 r. zostało zbudowanych w Newport Pagnell we współpracy Aston Martina i Zagato. Co zaskakujące, nadwozie zaprojektował 23-letni Ercole Spada – dołączył do Zagato jako uczeń w lutym 1960 r. Ponadto w 1991 r. obie firmy zbudowały cztery kolejne modele DB4GT Zagato, a kolejne dwa w 1992 r.

Dodałbyś jeszcze jakiegoś Astona do tego rankingu? Daj znać w komentarzu!