Inwestycje: Porsche 911 993 Coupe Turbo 1995
W przeciwieństwie do innych dóbr inwestycyjnych, samochody dają radość posiadania i możliwość ich eksploatacji w celu czerpania przyjemności. Właśnie tak najlepiej je postrzegać, a możliwość zysku traktować jako dodatkowe uzupełnienie inwestycji, ponieważ rynek aut kolekcjonerskich rządzi się swoimi prawami i jest regulowany przez wiele nietypowych czynników, w tym modę oraz gust. Indeks inwestycyjny LegendaryCars - LC Rating - pomaga zrozumieć zachowanie cen konkretnego modelu w najbliższym czasie i przewidzieć czy inwestorzy oraz kolekcjonerzy będą w przyszłości zainteresowani samochodem. Wszystkie modele z dodatnim LC Rating są odpowiednie do lokowania kapitału. Im większa ilość gwiazdek (0-5), tym większą wartość samochód prezentuje. Zalecany jest 10-letni horyzont inwestycyjny.
Wartość
Archiwalny wzrost cen
Potencjalny zysk w horyzoncie 10 lat
Mocne strony
  • Doskonałe osiągi
  • Pożądany model
  • Ikona chłodzenia silnika powietrzem
Słabe strony
  • Niewielka podaż na rynku
  • Ciasne wnętrze
3.2Indeks inwestycyjny LC Rating
Ocena czytelników: (0 Votes)

Kategoria minimum

418 900 PLN

Kategoria optimum

616 000 PLN

Kategoria maximum

893 200 PLN

* Wszystkie dane są aktualne dla dnia sporządzenia wyceny. Ceny w PLN w odniesieniu do rynku globalnego dla kursu dolara z dnia poprzedzającego.

Wstęp

Model 993 Turbo coupé został wprowadzony w 1995 roku. Wyposażono go w nowy silnik z podwójnym turbodoładowaniem o pojemności 3,6 litra, zapewniający maksymalną moc 408 KM (300 kW; 402 KM). Intercoolery, elektroniczne sterowanie silnikiem, przeprojektowane głowice cylindrów i inne zmodyfikowane elementy udoskonaliły jednostkę napędową. 993 Turbo był pierwszym 911 Turbo z napędem na wszystkie koła, zaczerpniętym z flagowego modelu 959. Elektroniczne zarządzanie silnikiem pomogło Turbo osiągnąć oszczędność paliwa przewyższającą jego poprzedników. W połączeniu z dwoma katalizatorami i systemem diagnostyki pokładowej, 993 Turbo był “najczystszym” samochodem sportowym w swoim czasie. Nadwozie Turbo różni się od nadwozia Carrera poszerzonymi nadkolami tylnych kół (około 6 cm), przeprojektowanymi listwami zderzaka przedniego i tylnego oraz stałym tylnym skrzydłem tzw. „ogonem wieloryba”, mieszczącym chłodnice. Nowe 18-calowe felgi aluminiowe z wydrążonymi szprychami były standardem.

993 Turbo był jednym z pierwszych samochodów produkowanych na świecie, które posiadały system diagnostyczny OBDII. To ostatnie Porsche chłodzone powietrzem – następcy 993 Turbo mieli głowice chłodzone cieczą. Samochód miał również hamulce, które były większe niż w modelu bazowym Carrera. W całym cyklu produkcyjnym Turbo istniały dwie wyraźne różnice: samochody z roku 1996 i z 1997 oraz 1998 r. Te ostatnie zostały nieco ulepszone. Porsche 993 Turbo występuje w Need For Speed: High Stakes jako flagowy samochód tej gry, a także w Need for Speed: Porsche Unleashed.

Wycena

  • Pojazdy z kategorii maximum (stan wzorowy) – mogą wygrać pokaz lokalny lub regionalny, są w 100% oryginalne i kompletne. Bardzo trudno dostrzec błędy w ich stanie technicznym, choć doświadczeni rzeczoznawcy będą w stanie znaleźć niektóre skazy, niezauważalne dla ogółu społeczeństwa. Powłoka lakiernicza, elementy chromowane, szklane i wykończenie wyglądają jak nowe. Podczas uruchamiania jednostka napędowa nie dymi, z silnika nie wydobywają się żadne podejrzane dźwięki. Pojazd wygląda jakby dopiero opuścił fabrykę i tak też jeździ, choć głównie stoi zamknięty w przystosowanym pomieszczeniu.
  • Pojazdy z kategorii optimum (stan dobry) – mogą cierpieć na drobne problemy i niedoróbki, które są równoważone przez inne czynniki, takie jak nowa powłoka lakiernicza, odrestaurowane wnętrze, wyremontowany silnik i podwozie. Pojazdy z tej kategorii jeżdżą i działają poprawnie, ale mogą posiadać nieoryginalne części. Nie są używane do codziennego transportu, z reguły jedynie okazjonalnie i weekendowo. Na pierwszy rzut oka nie widać żadnych wad wizualnych i mechanicznych, auto prezentuje się doskonale.
  • Pojazdy z kategorii minimum (stan dostateczny) – mogą być eksploatowane codziennie, posiadają wady widoczne gołym okiem, ale bez problemu poruszają się samodzielnie. Elementy chromowane mogą mieć wżery lub zadrapania, lakier jest niedoskonały, karoseria z drobnymi wgnieceniami lub ogniskami niewielkiej korozji. W autach z tej grupy brakuje niektórych części lub są nieoryginalne (ewentualnie po tuningu), koła mogą różnić się od fabrycznych. Pod względem mechanicznym zwykle wymagają kosmetycznych poprawek.

Tab. Archiwalna wartość pojazdu [PLN]

Rys. Archiwalna zmiana wartości pojazdu w poszczególnych latach [PLN]

Tab. Projekcja wartości pojazdu w przyszłości [PLN]

Szacowana wartość w 2029 roku

Kategoria minimum

569 800 PLN

Kategoria optimum

837 900 PLN

Kategoria maximum

1 214 900 PLN