Nadal odczuwalny jest efekt premiery Tesli Cybertruck. Niektórzy ją uwielbiają, a inni nienawidzą. Ilość rezerwacji przekroczyła już setki tysięcy w przedsprzedaży. To jednak nie pierwszy pojazd produkcyjny, który ma stylistykę klina. W rzeczywistości taki motyw projektowania sięga lat 70. XX wieku, kiedy Italdesign wykorzystał go w wielu ikonicznych egzotykach.

Lotus Esprit

Elon Musk przed ujawnieniem Cybertrucka zasugerował, że auto będzie miało stylizację inspirowaną przyszłym światem „Blade Runner”. I miał rację. Ale jego ciężarówka EV czerpie także inspiracje z angielskiego supersamochodu. Lotus Esprit został wprowadzony na rynek w 1975 roku ze stylistyką w stylu klina, narysowaną przez Giorgetto Giugiaro z Italdesign.

DeLorean DMC-12

DeLoreana DMC-12 można opisać jako “pożądaną wpadkę”. John Z. DeLorean miał wielkie marzenia o swojej nowo założonej firmie samochodów sportowych. Napotkał jednak poważne problemy. Niewłaściwe zarządzanie, finansowanie produkcji aut ze sprzedaży narkotyków, niedoświadczeni pracownicy irlandzkiej fabryki – to tylko kilka głównych problemów. Co mogło pójść źle? Dosłownie wszystko. Ale sam model DeLorean o masywnym nadwoziu ze stali nierdzewnej, to także dzieło Giorgetto Giugiaro z Italdesign. Zyskał wieczną sławę po tym, gdy dr Brown, szalony naukowiec, zmienił go w maszynę do podróży w czasie w filmie „Back to the Future”. Bo jak podróżować, to dlaczego nie stylowo? Elon Musk zapewne by się zgodził.

CitiCar

CitiCar ma coś wspólnego z Cybertruckiem poza jego klinowatym kształtem – silnik elektryczny. CitiCar, sprzedawany przez amerykańską firmę Sebring-Vanguard w latach 1974–1977 był 100% samochodem EV. Jego niewielki rozmiar i bezemisyjny układ napędowy zostały napędzone ówczesnym kryzysem paliwowym. CitiCar co prawda nie był idealny dla wszystkich, ale o dziwo dobrze się sprzedawał do 1979 r. Wyprodukowano ogółem 4444 egzemplarzy – to najwyższa liczba elektrycznych pojazdów zmontowanych w Ameryce Północnej, aż do momentu rozpoczęcia produkcji Tesli Model S.

Lamborghini Countach

Oczywiście Lamborghini Countach musiało trafić na tą listę. Kultowy, włoski supersamochód został zaprojektowany przez Marcello Gandiniego z Bertone i nie przypominał niczego innego podczas swojej premiery w 1974 roku. Nawet w porównaniu do swojego poprzednika, Miury, Countach miał nietypowy kształt, ale to działało. Silnik V12 i nożycowe drzwi unoszone do góry tylko pomogły w osiągnięciu sukcesu. Projekt Countacha z pewnością nie zagubił się w umyśle Muska podczas tworzenia Cybertrucka.

Citroen Karin Concept

Citroen zawsze tworzył własną ścieżkę, zarówno w zakresie projektowania samochodów, jak i inżynierii. Wiele modeli jest też poszukiwanych przez kolekcjonerów. Żaden z nich jednak raczej nie będzie właścicielem konceptu Karin z 1980 roku. To wóz przypominający piramidę, miał swoją premierę na salonie samochodowym w Paryżu w 1980 roku, a oprócz swojego kanciastego designu, nadwozie charakteryzowały obszerne, szklane powierzchnie. Być może było ich aż za dużo – podczas kolizji latające odłamki nie są zbyt bezpieczne.

Aston Martin Bulldog

Aston Martin Bulldog był koncepcją jednorazową, która miała swoją premierę w 1979 roku. Co ciekawe, początkowo planowano ograniczony cykl produkcyjny – około 15 do 25 samochodów. Pomysł został jednak zabity z powodu wysokich kosztów produkcji. Auto nie tylko posiadało unoszone drzwi i ukryte reflektory – we wnętrzu zastosowano ekrany dotykowe LED. W przeciwieństwie do innych egzotycznych aut i koncepcji z tamtej epoki, Bulldog nie był projektowany po włosku, ale stworzony przez brytyjskiego projektanta Williama Townsa.

Porsche Tapiro

Zanim Porsche wypuściło model 928 z silnikiem z przodu, eksperymentowało ze stylizacją klina. Premiera Porsche Tapiro odbyła się w 1970 roku na Turyńskim Salonie Samochodowym, ale auto bazowało na ówczesnej wersji 914/6. Moc generował 6-cylindrowy bokser o mocy 220 koni mechanicznych. Oprócz tego, że ten samochód jest wyjątkowym Porsche, Tapiro ma również zaszczyt być pierwszą próbą stylizacji klinowej Italdesign. To Giugiaro wymyślił ten projekt.

BMW M1

Kto mógłby zapomnieć o BMW M1? Samochód wyglądał inaczej niż pozostałe BMW, po raz kolejny dzięki Italdesign. Miał także pierwszy, wyprodukowany przez niemieckiego producenta samochodów silnik o średniej mocy, zbudowany w dużej skali. Kariera M1 była krótkotrwała, w latach 1978–1981 wyprodukowano tylko 453 samochody drogowe. Auto zaprojektowano w tym samym czasie co DeLorean, stąd wiele podobieństw stylistycznych. Okazało się jednak znacznie bardziej szybkie i udane.

Ferrari 308 GT4

Ferrari 308 GT4, znany również jako Dino 308 GT4, zostało ujawnione w 1973 roku i pojawiało się z emblematem Dino do 1976 roku. Ferrari 308 GT4 okazało się przełomowe, ponieważ było pierwszym modelem z silnikiem V8 umieszczonym centralnie, a ponadto zostało zaprojektowane przez Bertone. Zwykle w tym czasie Ferrari zwracało się o pomoc do Pininfariny, aby zająć się projektami nadwozia, ale tym razem chciało zaoferować coś innego. Studio Pininfarina nie było wtedy tym zachwycone.

Lancia Stratos

Prawdopodobnie jeden z najfajniejszych samochodów wszechczasów. Lancia Stratos przyciągała uwagę podczas rajdów i na drogach publicznych. Marcello Gandini był odpowiedzialny za projekt. Podobnie jak Ferrari, Lancia zwykle zatrudniała Pininfarinę do projektowania swoich samochodów, ale tym razem Bertone otrzymał to zadanie. Czy to dlatego, że Lancia wiedziała, że ​​klin Bertone i Gandini lepiej pasują do sportowej Stratos? Być może. Wyprodukowano tylko 492 egzemplarze, a Stratos osiągnął status ikony.

A jakie Ty znasz auta, które mogły być inspiracją designu dla Tesli Cybertruck? Zostaw wiadomość w komentarzu!