Inwestycje: Mercedes-Benz 500SEC Coupe 8-cyl. 4973ccm 1985
W przeciwieństwie do innych dóbr inwestycyjnych, samochody dają radość posiadania i możliwość ich eksploatacji w celu czerpania przyjemności. Właśnie tak najlepiej je postrzegać, a możliwość zysku traktować jako dodatkowe uzupełnienie inwestycji, ponieważ rynek aut kolekcjonerskich rządzi się swoimi prawami i jest regulowany przez wiele nietypowych czynników, w tym modę oraz gust. Indeks inwestycyjny LegendaryCars - LC Rating - pomaga zrozumieć zachowanie cen konkretnego modelu w najbliższym czasie i przewidzieć czy inwestorzy oraz kolekcjonerzy będą w przyszłości zainteresowani samochodem. Wszystkie modele z dodatnim LC Rating są odpowiednie do lokowania kapitału. Im większa ilość gwiazdek (0-5), tym większą wartość samochód prezentuje. Zalecany jest 10-letni horyzont inwestycyjny.
Dobre wyposażenieDoskonały komfortTrwałość
Przeciętne prowadzenieKoszty utrzymaniaWiele egzemplarzy w złym stanie
0.9Indeks inwestycyjny LC Rating
Wartość
Archiwalny wzrost cen
Potencjalny zysk w horyzoncie 10 lat
Ocena czytelników 0 Głosów

Kategoria minimum

28 300 PLN

Kategoria optimum

37 700 PLN

Kategoria maximum

64 100 PLN

* Wszystkie dane są aktualne dla dnia sporządzenia wyceny. Ceny w PLN w odniesieniu do rynku globalnego dla kursu dolara z dnia poprzedzającego.

Wstęp

SEC był prawdopodobnie najlepszym (jeśli nie najbardziej charyzmatycznym) coupe na świecie w swoich latach. Miał dobry punkt wyjścia, został oparty na limuzynie S-Class. Na rynek wprowadzono go w wersjach 380 i 500. Podstawowa wersja oferowała 204 KM i stalowe koła, z ABS jako opcją do 1985 roku. Model 500SEC był flagową wersją, aż do momentu pojawienia się 560. Miał dość leniwy przy tej masie silnik o mocy 240 KM, elektrycznie sterowane fotele, ABS i deskę rozdzielczą z wstawkami z orzecha włoskiego. Dopiero model 1985 560SEC był czymś zupełnie innym – otrzymał szersze opony, bardziej muskularny wygląd oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, zapewniający lepsze prowadzenie.

Mercedes-Benz 500 SEC należy do serii samochodów C 126 marki Mercedes-Benz. Jego silnikiem jest wolnossąca benzyna 5.0l, pojedynczy wałek rozrządu z 8 cylindrami i 2 zaworami na cylinder. Jednostka wytwarza moc dokładnie 242 KM przy 4750 obr / min i maksymalny moment obrotowy 399 Nm przy 2750 obr / min. 4-biegowa automatyczna skrzynia biegów napędza tylne koła. Masa własna wynosi 1610 kg. Maksymalna deklarowana prędkość to 230 km/h.

Wycena

  • Pojazdy z kategorii maximum (stan wzorowy) – mogą wygrać pokaz lokalny lub regionalny, są w 100% oryginalne i kompletne. Bardzo trudno dostrzec błędy w ich stanie technicznym, choć doświadczeni rzeczoznawcy będą w stanie znaleźć niektóre skazy, niezauważalne dla ogółu społeczeństwa. Powłoka lakiernicza, elementy chromowane, szklane i wykończenie wyglądają jak nowe. Podczas uruchamiania jednostka napędowa nie dymi, z silnika nie wydobywają się żadne podejrzane dźwięki. Pojazd wygląda jakby dopiero opuścił fabrykę i tak też jeździ, choć głównie stoi zamknięty w przystosowanym pomieszczeniu.
  • Pojazdy z kategorii optimum (stan dobry) – mogą cierpieć na drobne problemy i niedoróbki, które są równoważone przez inne czynniki, takie jak nowa powłoka lakiernicza, odrestaurowane wnętrze, wyremontowany silnik i podwozie. Pojazdy z tej kategorii jeżdżą i działają poprawnie, ale mogą posiadać nieoryginalne części. Nie są używane do codziennego transportu, z reguły jedynie okazjonalnie i weekendowo. Na pierwszy rzut oka nie widać żadnych wad wizualnych i mechanicznych, auto prezentuje się doskonale.
  • Pojazdy z kategorii minimum (stan dostateczny) – mogą być eksploatowane codziennie, posiadają wady widoczne gołym okiem, ale bez problemu poruszają się samodzielnie. Elementy chromowane mogą mieć wżery lub zadrapania, lakier jest niedoskonały, karoseria z drobnymi wgnieceniami lub ogniskami niewielkiej korozji. W autach z tej grupy brakuje niektórych części lub są nieoryginalne (ewentualnie po tuningu), koła mogą różnić się od fabrycznych. Pod względem mechanicznym zwykle wymagają kosmetycznych poprawek.

Tab. Archiwalna wartość pojazdu [PLN]

Rys. Archiwalna zmiana wartości pojazdu w poszczególnych latach [PLN]

Tab. Projekcja wartości pojazdu w przyszłości [PLN]

Szacowana wartość w 2029 roku

Kategoria minimum

34 900 PLN

Kategoria optimum

46 600 PLN

Kategoria maximum

79 200 PLN