Inwestycje: Ford Mustang GT 1965 2d Coupe
W przeciwieństwie do innych dóbr inwestycyjnych, samochody dają radość posiadania i możliwość ich eksploatacji w celu czerpania przyjemności. Właśnie tak najlepiej je postrzegać, a możliwość zysku traktować jako dodatkowe uzupełnienie inwestycji, ponieważ rynek aut kolekcjonerskich rządzi się swoimi prawami i jest regulowany przez wiele nietypowych czynników, w tym modę oraz gust. Indeks inwestycyjny LegendaryCars - LC Rating - pomaga zrozumieć zachowanie cen konkretnego modelu w najbliższym czasie i przewidzieć czy inwestorzy oraz kolekcjonerzy będą w przyszłości zainteresowani samochodem. Wszystkie modele z dodatnim LC Rating są odpowiednie do lokowania kapitału. Im większa ilość gwiazdek (0-5), tym większą wartość samochód prezentuje. Zalecany jest 10-letni horyzont inwestycyjny.
Doskonała dostępność częściWysoka niezawodnośćNiesłabnące zainteresowanie modelem
Duży problem z rdząUszkodzona dźwignia zmiany biegówDużo przerobionych egzemplarzy
1.7Indeks inwestycyjny LC Rating
Wartość
Archiwalny wzrost cen
Potencjalny zysk w horyzoncie 10 lat
Ocena czytelników 0 Głosów

Kategoria minimum

52 000 PLN

Kategoria optimum

94 600 PLN

Kategoria maximum

151 400 PLN

* Wszystkie dane są aktualne dla dnia sporządzenia wyceny. Ceny w PLN w odniesieniu do rynku globalnego dla kursu dolara z dnia poprzedzającego.

Wstęp

Jeśli Volkswagen Beetle był najważniejszym samochodem XX wieku z 21,5 mln sprzedanych egzemplarzy, a Ford Model T był drugi z 14,7 mln wyprodukowanych egzemplarzy, Ford Mustang musi zająć trzecie miejsce. Po pierwsze, wciąż jest w produkcji, do tej pory zbudowano około 9 mln sztuk tego modelu. Ponadto zyskał status kultowego i jest popularny na rynku kolekcjonerskim.

Pomysł Lee Iacoccy był genialnym połączeniem podstaw Forda Falcona z lekkim coupe. Projekt dalej wygląda dobrze. Mustang został wprowadzony w kwietniu 1964 r. jako „wczesny” model z 1965 r. Jego europejski styl można przypisać projektantowi Royowi Lunnowi, który pracował dla Aston Martina, byłego inżyniera Packarda – Roya Mischa i stylisty Forda – Eugene’a Bordinata. Pierwszy prototyp został zbudowany w 100 dni, latem 1962 roku.

Celem Iacoccy był samochód, który kosztował 2500 dolarów, ważył 2500 funtów i mógł przewozić cztery osoby. Udało się to osiągnąć, gdy podstawowy wariant (6-cylindrowe coupé z twardym dachem), został połączony z 3-biegową manualną skrzynią biegów. Kosztował 2320 USD i ważył 2449 funtów. Opierał się na mocnym ale lekkim nadwoziu z wieloma usztywnieniami.

Samochód został wyposażony w fotele kubełkowe. Był też dostępny jako kabriolet w cenie 2 577 USD z V6 lub V8 pod maską. Począwszy od czerwca 1964 r., wprowadzono wersję 289 o mocy 271 KM, wyposażoną w 4-biegową skrzynię, lepszy układ kierowniczy i specjalny zestaw do obsługi.

Reklamy telewizyjne promowały model trzy tygodnie przed uruchomieniem sprzedaży. Zebrano aż 22 000 zamówień pierwszego dnia. Do połowy sierpnia sprzedano już 120 000 Mustangów. Fastback 2+2 dołączył do oferty we wrześniu za 2,553 USD, aby uzupełnić gamę modelową. W 1965 łącznie sprzedano 680 989 sztuk. Nie rozróżnia się obecnie modeli 1964½ – są albo „wczesne”, albo „późne” z 1965 roku. Te starsze można rozróżnić po zainstalowanym generatorze, nowsze mają alternator.

Pomimo niedrogiego wariantu podstawowego, większość samochodów była dobrze wyposażona, w tym w 75-calowy dach winylowy i 18-kołkowe kołpaki szprychowe. Tylko 27 procent nabywców wybrało silnik 6-cylindrowy. Około 73 procent preferowało motor V8 o mocy 164 KM lub wariant 289 cali (210 KM). Prawie wszystkie samochody miały ogrzewanie, 78 procent posiadało radio, 49 procent miało automatyczne skrzynie biegów, a 31 procent wspomaganie kierownicy.

Droższe wyposażenie było mało popularne. K-code V8 znalazł się tylko w 1,3% samochodów, 4-biegowa skrzynia biegów została wybrana przez 14,5% nabywców, podwójny układ wydechowy 3,9%, a klimatyzacja tylko 9,1%.

„Pony Interior” był dostępny od marca 1965 r., a pakiet GT Equipment pojawił się w kwietniu, z opcją 225 KM lub 271 KM (V8) i dodatkowymi zegarami. Składał się on również ze specjalnego zestawu do obsługi, lepszego układu kierowniczego, hamulców tarczowych, emblematów GT i świateł przeciwmgielnych zamontowanych na osłonie chłodnicy.

Podczas gdy 13-calowe koła były standardem zarówno w modelach sześciocylindrowych, jak i V8, te drugie miały koła 5-ramienne. Opony o średnicy 14 cali były opcjonalne, a 15-calowe tylko z dodatkowym pakietem.

Łącznie producent oferował 21 kolorów nadwozia w 1965. Należały do ​​nich Wimbledon White, Rangoon Red, Caspian Blue, Ivy Green, Vintage Burgundy, Silver Blue, Raven Black, Honey Gold, Prairie Bronze, Poppy Red, Twilight Turquoise, Springtime Yellow, Arcadian Blue, Silversmoke Gray, Dynasty Green, Phoenician Yellow, Tropical Turquoise, Champagne Beige, Cascade Green, Sunlight Yellow i Chantilly Beige.

Wycena

  • Pojazdy z kategorii maximum (stan wzorowy) – mogą wygrać pokaz lokalny lub regionalny, są w 100% oryginalne i kompletne. Bardzo trudno dostrzec błędy w ich stanie technicznym, choć doświadczeni rzeczoznawcy będą w stanie znaleźć niektóre skazy, niezauważalne dla ogółu społeczeństwa. Powłoka lakiernicza, elementy chromowane, szklane i wykończenie wyglądają jak nowe. Podczas uruchamiania jednostka napędowa nie dymi, z silnika nie wydobywają się żadne podejrzane dźwięki. Pojazd wygląda jakby dopiero opuścił fabrykę i tak też jeździ, choć głównie stoi zamknięty w przystosowanym pomieszczeniu.
  • Pojazdy z kategorii optimum (stan dobry) – mogą cierpieć na drobne problemy i niedoróbki, które są równoważone przez inne czynniki, takie jak nowa powłoka lakiernicza, odrestaurowane wnętrze, wyremontowany silnik i podwozie. Pojazdy z tej kategorii jeżdżą i działają poprawnie, ale mogą posiadać nieoryginalne części. Nie są używane do codziennego transportu, z reguły jedynie okazjonalnie i weekendowo. Na pierwszy rzut oka nie widać żadnych wad wizualnych i mechanicznych, auto prezentuje się doskonale.
  • Pojazdy z kategorii minimum (stan dostateczny) – mogą być eksploatowane codziennie, posiadają wady widoczne gołym okiem, ale bez problemu poruszają się samodzielnie. Elementy chromowane mogą mieć wżery lub zadrapania, lakier jest niedoskonały, karoseria z drobnymi wgnieceniami lub ogniskami niewielkiej korozji. W autach z tej grupy brakuje niektórych części lub są nieoryginalne (ewentualnie po tuningu), koła mogą różnić się od fabrycznych. Pod względem mechanicznym zwykle wymagają kosmetycznych poprawek.

Czynniki podnoszące wartość

  • +10% – przekładania 4-biegowa
  • +6% – klimatyzacja

Czynniki obniżające wartość

  • -25% – silnik 6-cylindrowy zamiast 8-cylindrowego
  • -10% – przekładania automatyczna

Tab. Archiwalna wartość pojazdu [PLN]

Rys. Archiwalna zmiana wartości pojazdu w poszczególnych latach [PLN]

Tab. Projekcja wartości pojazdu w przyszłości [PLN]

Szacowana wartość w 2029 roku

Kategoria minimum

61 500 PLN

Kategoria optimum

111 900 PLN

Kategoria maximum

179 000 PLN