Inwestycje: Ferrari Testarossa Coupe 12-cyl. 4943ccm/390hp 1984
W przeciwieństwie do innych dóbr inwestycyjnych, samochody dają radość posiadania i możliwość ich eksploatacji w celu czerpania przyjemności. Właśnie tak najlepiej je postrzegać, a możliwość zysku traktować jako dodatkowe uzupełnienie inwestycji, ponieważ rynek aut kolekcjonerskich rządzi się swoimi prawami i jest regulowany przez wiele nietypowych czynników, w tym modę oraz gust. Indeks inwestycyjny LegendaryCars - LC Rating - pomaga zrozumieć zachowanie cen konkretnego modelu w najbliższym czasie i przewidzieć czy inwestorzy oraz kolekcjonerzy będą w przyszłości zainteresowani samochodem. Wszystkie modele z dodatnim LC Rating są odpowiednie do lokowania kapitału. Im większa ilość gwiazdek (0-5), tym większą wartość samochód prezentuje. Zalecany jest 10-letni horyzont inwestycyjny.
Wartość
Archiwalny wzrost cen
Potencjalny zysk w horyzoncie 10 lat
Mocne strony
  • Symbol lat 80' ubiegłego wieku
  • Przyjazny dla kierowcy
  • Łatwy w prowadzeniu
Słabe strony
  • Koszty utrzymania
  • Niski stopień unikatowości
  • Dyskusyjna stylistyka lat 80'
2.5Indeks inwestycyjny LC Rating
Ocena czytelników: (0 Votes)

Kategoria minimum

220 600 PLN

Kategoria optimum

275 700 PLN

Kategoria maximum

386 000 PLN

* Wszystkie dane są aktualne dla dnia sporządzenia wyceny. Ceny w PLN w odniesieniu do rynku globalnego dla kursu dolara z dnia poprzedzającego.

Wstęp

Ferrari Testarossa jest jednym z tych samochodów, których nie można pominąć, mówiąc o latach 80′ ubiegłego wieku. A to dzięki imponującej stylistyce wypełnionej drobnymi listwami, która w momencie premiery w 1984 r. pozwoliła zatuszować niemal znikomą ładowność samochodu.

Imponujące gabaryty Testarossy i nisko poprowadzona linia przodu ukrywały, że był to nadzwyczaj przyjazny dla użytkownika supersamochód, zwłaszcza w porównaniu z jego głównym rywalem, Lamborghini Countach QV. Najwyższa wydajność Testarossy została zapewniona w łagodny sposób dzięki jej wolnoobrotowemu silnikowi flat-12.

Testarossa pozostaje stosunkowo tania w zakupie ze względu na stylizację z lat 80. i liczby – zbudowano prawie 10 000 egzemplarzy, co czyni go jednym z najpopularniejszych modeli Ferrari, a przez to – niezbyt drogich. Większe ceny osiągają nowsze egzemplarze z lat 90′.

To coupé rozwija moc 385 KM przy 6300 obr / min i maksymalny moment obrotowy 490 Nm przy 4500 obr / min. Zastosowano suchą miskę olejową. 5-biegowa manualna skrzynia biegów. Masa własna to 1506 kg. Sprint do 100 km/h trwa 5,2 sekundy. Maksymalna prędkość to około 275 km/h.

Wycena

  • Pojazdy z kategorii maximum (stan wzorowy) – mogą wygrać pokaz lokalny lub regionalny, są w 100% oryginalne i kompletne. Bardzo trudno dostrzec błędy w ich stanie technicznym, choć doświadczeni rzeczoznawcy będą w stanie znaleźć niektóre skazy, niezauważalne dla ogółu społeczeństwa. Powłoka lakiernicza, elementy chromowane, szklane i wykończenie wyglądają jak nowe. Podczas uruchamiania jednostka napędowa nie dymi, z silnika nie wydobywają się żadne podejrzane dźwięki. Pojazd wygląda jakby dopiero opuścił fabrykę i tak też jeździ, choć głównie stoi zamknięty w przystosowanym pomieszczeniu.
  • Pojazdy z kategorii optimum (stan dobry) – mogą cierpieć na drobne problemy i niedoróbki, które są równoważone przez inne czynniki, takie jak nowa powłoka lakiernicza, odrestaurowane wnętrze, wyremontowany silnik i podwozie. Pojazdy z tej kategorii jeżdżą i działają poprawnie, ale mogą posiadać nieoryginalne części. Nie są używane do codziennego transportu, z reguły jedynie okazjonalnie i weekendowo. Na pierwszy rzut oka nie widać żadnych wad wizualnych i mechanicznych, auto prezentuje się doskonale.
  • Pojazdy z kategorii minimum (stan dostateczny) – mogą być eksploatowane codziennie, posiadają wady widoczne gołym okiem, ale bez problemu poruszają się samodzielnie. Elementy chromowane mogą mieć wżery lub zadrapania, lakier jest niedoskonały, karoseria z drobnymi wgnieceniami lub ogniskami niewielkiej korozji. W autach z tej grupy brakuje niektórych części lub są nieoryginalne (ewentualnie po tuningu), koła mogą różnić się od fabrycznych. Pod względem mechanicznym zwykle wymagają kosmetycznych poprawek.

Tab. Archiwalna wartość pojazdu [PLN]

Rys. Archiwalna zmiana wartości pojazdu w poszczególnych latach [PLN]

Tab. Projekcja wartości pojazdu w przyszłości [PLN]

Szacowana wartość w 2029 roku

Kategoria minimum

256 800 PLN

Kategoria optimum

321 000 PLN

Kategoria maximum

449 400 PLN