Inwestycje: BMW M1 Coupe 6-cyl. 3453ccm/277KM 1979
W przeciwieństwie do innych dóbr inwestycyjnych, samochody dają radość posiadania i możliwość ich eksploatacji w celu czerpania przyjemności. Właśnie tak najlepiej je postrzegać, a możliwość zysku traktować jako dodatkowe uzupełnienie inwestycji, ponieważ rynek aut kolekcjonerskich rządzi się swoimi prawami i jest regulowany przez wiele nietypowych czynników, w tym modę oraz gust. Indeks inwestycyjny LegendaryCars - LC Rating - pomaga zrozumieć zachowanie cen konkretnego modelu w najbliższym czasie i przewidzieć czy inwestorzy oraz kolekcjonerzy będą w przyszłości zainteresowani samochodem. Wszystkie modele z dodatnim LC Rating są odpowiednie do lokowania kapitału. Im większa ilość gwiazdek (0-5), tym większą wartość samochód prezentuje. Zalecany jest 10-letni horyzont inwestycyjny.
Wartość
Archiwalny wzrost cen
Potencjalny zysk w horyzoncie 10 lat
Mocne strony
  • Ponadczasowa linia
  • Unikatowość
  • Doskonałe właściwości jezdne
Słabe strony
  • Kiepska widoczność
  • Wysoki koszty eksploatacji
  • 6-cylindrowy silnik
4.2Indeks inwestycyjny LC Rating
Ocena czytelników: (0 Votes)

Kategoria minimum

1 424 500 PLN

Kategoria optimum

1 780 600 PLN

Kategoria maximum

2 047 700 PLN

* Wszystkie dane są aktualne dla dnia sporządzenia wyceny. Ceny w PLN w odniesieniu do rynku globalnego dla kursu dolara z dnia poprzedzającego.

Wstęp

Przyzwyczailiśmy się, że samochody M-Division są raczej limuzynami, roadsterami i coupé opartymi na produkowanych seryjnie BMW. Jednak już w 1978 roku, kiedy M1 przedostał się na tor wyścigowy, było to coś naprawdę wyjątkowego. I to nie tylko dlatego, że była to pierwsza próba BMW w świecie supersamochodów o średniej mocy.

Stylistyka Giugiaro okazała się doskonała, podobnie jak dopracowane podwozie i 24-zaworowy silnik wyścigowy. BMW słusznie było dumne z nowego supersamochodu. Jednak po serii zaledwie 456 produkcja tego przyjaznego w codziennym użytkowaniu auta została wstrzymana. Jest czczony dzisiaj.

Centralnie umieszczony silnik napędza tylne koła. BMW M1 należy do rodziny modeli E26 od BMW. Motor to wolnossąca benzyna, 3,5l, podwójny wałek rozrządu z 6 cylindrami i 4 zaworami na cylinder. W tej konfiguracji moc wynosi 273 KM przy 6500 obr / min, z maksymalny moment obrotowy 330 Nm przy 5000 obr / min. Sucha miska olejowa. 5-biegowa manualna skrzynia biegów. Przy podanej masie własnej 1300 kg BMW M1 wykonuje sprint 0-100 km/h w 5,9 sekundy. Uważa się, że osiąga maksymalną prędkość 262 km/h.

Wycena

  • Pojazdy z kategorii maximum (stan wzorowy) – mogą wygrać pokaz lokalny lub regionalny, są w 100% oryginalne i kompletne. Bardzo trudno dostrzec błędy w ich stanie technicznym, choć doświadczeni rzeczoznawcy będą w stanie znaleźć niektóre skazy, niezauważalne dla ogółu społeczeństwa. Powłoka lakiernicza, elementy chromowane, szklane i wykończenie wyglądają jak nowe. Podczas uruchamiania jednostka napędowa nie dymi, z silnika nie wydobywają się żadne podejrzane dźwięki. Pojazd wygląda jakby dopiero opuścił fabrykę i tak też jeździ, choć głównie stoi zamknięty w przystosowanym pomieszczeniu.
  • Pojazdy z kategorii optimum (stan dobry) – mogą cierpieć na drobne problemy i niedoróbki, które są równoważone przez inne czynniki, takie jak nowa powłoka lakiernicza, odrestaurowane wnętrze, wyremontowany silnik i podwozie. Pojazdy z tej kategorii jeżdżą i działają poprawnie, ale mogą posiadać nieoryginalne części. Nie są używane do codziennego transportu, z reguły jedynie okazjonalnie i weekendowo. Na pierwszy rzut oka nie widać żadnych wad wizualnych i mechanicznych, auto prezentuje się doskonale.
  • Pojazdy z kategorii minimum (stan dostateczny) – mogą być eksploatowane codziennie, posiadają wady widoczne gołym okiem, ale bez problemu poruszają się samodzielnie. Elementy chromowane mogą mieć wżery lub zadrapania, lakier jest niedoskonały, karoseria z drobnymi wgnieceniami lub ogniskami niewielkiej korozji. W autach z tej grupy brakuje niektórych części lub są nieoryginalne (ewentualnie po tuningu), koła mogą różnić się od fabrycznych. Pod względem mechanicznym zwykle wymagają kosmetycznych poprawek.

Tab. Archiwalna wartość pojazdu [PLN]

Rys. Archiwalna zmiana wartości pojazdu w poszczególnych latach [PLN]

Tab. Projekcja wartości pojazdu w przyszłości [PLN]

Szacowana wartość w 2029 roku

Kategoria minimum

1 965 800 PLN

Kategoria optimum

2 457 200 PLN

Kategoria maximum

2 825 800 PLN