Analiza: Audi Sport Quattro Turbo Coupe 5-cyl. 2133ccm 1985
W przeciwieństwie do innych dóbr inwestycyjnych, samochody dają radość posiadania i możliwość ich eksploatacji w celu czerpania przyjemności. Właśnie tak najlepiej je postrzegać, a możliwość zysku traktować jako dodatkowe uzupełnienie inwestycji, ponieważ rynek aut kolekcjonerskich rządzi się swoimi prawami i jest regulowany przez wiele nietypowych czynników, w tym modę oraz gust. Indeks inwestycyjny LegendaryCars - LC Rating - pomaga zrozumieć zachowanie cen konkretnego modelu w najbliższym czasie i przewidzieć czy inwestorzy oraz kolekcjonerzy będą w przyszłości zainteresowani samochodem. Wszystkie modele z dodatnim LC Rating są odpowiednie do lokowania kapitału. Im większa ilość gwiazdek (0-5), tym większą wartość samochód prezentuje. Zalecany jest 10-letni horyzont inwestycyjny.
Wartość
Archiwalny wzrost cen
Potencjalny zysk w horyzoncie 10 lat
Mocne strony
  • Doskonała trakcja
  • Wyrafinowane osiągi
  • Unikatowy model
Słabe strony
  • Znikoma podaż na rynku
  • Astronomiczne ceny serwisu
  • Bardzo wysoka cena zakupu
3.9Indeks inwestycyjny LC Rating
Ocena czytelników: (0 Votes)

Kategoria minimum

997 200 PLN

Kategoria optimum

1 424 500 PLN

Kategoria maximum

1 780 600 PLN

* Wszystkie dane są aktualne dla dnia sporządzenia wyceny. Ceny w PLN w odniesieniu do rynku globalnego dla kursu dolara z dnia poprzedzającego.

Wstęp

Audi Sport Quattro było szosową wersją rajdowego wariantu. Producent podkreślał też w reklamach, że sprzedaje w salonie cywilną wersję wyczynowego samochodu. Audi Quattro to prekursor rajdowych samochodów Grupy B z napędem na wszystkie koła. Jednak po 1984 roku, ze względu na swojego gabaryty i masę, autu trudno było mierzyć się z nowszymi konstrukcjami specjalnymi, pokroju Peugeot 205 T16.

Jako ripostę, Audi wycięło 20 cm z rozstawu osi oryginalnego samochodu rajdowego i zainstalowało głowicę 20-zaworową w 5-cylindrowym silniku. Auto wyróżniało się też szerszymi nadkolami, zmodyfikowanym przodem i maską, przebudowaną tablicą rozdzielczą i znacznymi modyfikacjami technicznymi. Samochody rajdowe odniosły umiarkowany sukces, ale wersje drogowe okazały się szybkie i niesamowicie wydajne, aczkolwiek horrendalnie drogie w zakupie i późniejszej eksploatacji. Teraz są jednak rzadkie i cenne, choć istnieje wiele podróbek, dlatego warto dobrze zweryfikować upatrzony egzemplarz. Wyprodukowano zaledwie 200 sztuk Sport Quattro.

5-cylindrowy silnik ma podwójny wałek rozrządu, turbodoładowanie i pojemność 2,1 litra. Wytwarza moc i moment obrotowy o wartości 301,5 KM przy 6500 obr / min i 330 Nm przy 4500 obr / min. Moc jest dostarczana na wszystkie koła za pomocą 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów. Masa własna wynosi 1000 kg. Maksymalna deklarowana prędkość to 250 km/h.

Wycena

  • Pojazdy z kategorii maximum (stan wzorowy) – mogą wygrać pokaz lokalny lub regionalny, są w 100% oryginalne i kompletne. Bardzo trudno dostrzec błędy w ich stanie technicznym, choć doświadczeni rzeczoznawcy będą w stanie znaleźć niektóre skazy, niezauważalne dla ogółu społeczeństwa. Powłoka lakiernicza, elementy chromowane, szklane i wykończenie wyglądają jak nowe. Podczas uruchamiania jednostka napędowa nie dymi, z silnika nie wydobywają się żadne podejrzane dźwięki. Pojazd wygląda jakby dopiero opuścił fabrykę i tak też jeździ, choć głównie stoi zamknięty w przystosowanym pomieszczeniu.
  • Pojazdy z kategorii optimum (stan dobry) – mogą cierpieć na drobne problemy i niedoróbki, które są równoważone przez inne czynniki, takie jak nowa powłoka lakiernicza, odrestaurowane wnętrze, wyremontowany silnik i podwozie. Pojazdy z tej kategorii jeżdżą i działają poprawnie, ale mogą posiadać nieoryginalne części. Nie są używane do codziennego transportu, z reguły jedynie okazjonalnie i weekendowo. Na pierwszy rzut oka nie widać żadnych wad wizualnych i mechanicznych, auto prezentuje się doskonale.
  • Pojazdy z kategorii minimum (stan dostateczny) – mogą być eksploatowane codziennie, posiadają wady widoczne gołym okiem, ale bez problemu poruszają się samodzielnie. Elementy chromowane mogą mieć wżery lub zadrapania, lakier jest niedoskonały, karoseria z drobnymi wgnieceniami lub ogniskami niewielkiej korozji. W autach z tej grupy brakuje niektórych części lub są nieoryginalne (ewentualnie po tuningu), koła mogą różnić się od fabrycznych. Pod względem mechanicznym zwykle wymagają kosmetycznych poprawek.

Tab. Archiwalna wartość pojazdu [PLN]

Rys. Archiwalna zmiana wartości pojazdu w poszczególnych latach [PLN]

* Projekcja wartości pojazdu w przyszłości oraz większy zakres cen archiwalnych dostępne są w wycenie rozszerzonej.

Zamów dokładniejszą wycenę samochodu on-line w formacie *.pdf. Pozwoli Ci precyzyjniej określić wartość konkretnego modelu, długoterminowe zmiany cen historycznych, przewidywany zysk w ciągu najbliższych lat, a nawet porównać inwestycję w samochód ze złotem.